• در باره ما
  • ارتباط با ما
  • پیوندها
  • ارسال مطلب
  • گزارش‌های خبری
  • مصاحبه
  • تصاویر
  • فیلم
  • پذیرش آگهی
دوشنبه 2 خرداد 1401
  • ورود کاربر
پایگاه خبری بام میبد
  • اصلی
  • اخبار روز
    • اجتماعی
    • فرهنگی
    • سیاسی
    • علمی
    • ورزشی
    • بانوان
    • حوادث
  • سلامت
    • بیماریها
    • دانستنی های سلامت
    • بهداشت کودکان
  • فرهنگ و هنر
    • تئاتر
    • سینما
    • تلویزیون
    • ادبیات
      • شعر
      • دلنوشته و نثر های ادبی
      • داستان
        • داستان های خواندنی
  • علم و تکنولوژی
    • اینترنت
    • موبایل
    • گیاهان
    • دانستنی ها
  • سبک زندگی
    • موفقیت
    • هنر در خانه
    • مشاغل
    • کارآفرینی
    • آرایش و زیبایی
    • آشپزی
    • انواع شیرینی
    • مد لباس
    • ورزش و تناسب اندام
  • گردشگری
  • شهروندان
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • اصلی
  • اخبار روز
    • اجتماعی
    • فرهنگی
    • سیاسی
    • علمی
    • ورزشی
    • بانوان
    • حوادث
  • سلامت
    • بیماریها
    • دانستنی های سلامت
    • بهداشت کودکان
  • فرهنگ و هنر
    • تئاتر
    • سینما
    • تلویزیون
    • ادبیات
      • شعر
      • دلنوشته و نثر های ادبی
      • داستان
        • داستان های خواندنی
  • علم و تکنولوژی
    • اینترنت
    • موبایل
    • گیاهان
    • دانستنی ها
  • سبک زندگی
    • موفقیت
    • هنر در خانه
    • مشاغل
    • کارآفرینی
    • آرایش و زیبایی
    • آشپزی
    • انواع شیرینی
    • مد لباس
    • ورزش و تناسب اندام
  • گردشگری
  • شهروندان
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
پایگاه خبری بام میبد
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • اصلی
  • اخبار روز
  • سلامت
  • فرهنگ و هنر
  • علم و تکنولوژی
  • سبک زندگی
  • گردشگری
  • شهروندان
خانه مذهبی

بهترین راه برای کسب معرفت الهی، شناخت صفات الهی است

بام میبد توسط بام میبد
24 اردیبهشت 1401
در مذهبی, مقالات
0
بهترین راه برای کسب معرفت الهی، شناخت صفات الهی است

شناخت حضوری یا حصولی کنه ذات حق تعالی، برای انسان ممکن نیست و از آنجا که تعطیل کردن شناخت خداوند متعال از منظر عقل و شرع جایز نیست؛ پس بهترین راه برای کسب معرفت الهی، شناخت صفات الهی است.

شناخت حضوری یا حصولی کنه ذات حق تعالی، برای انسان ممکن نیست و از آنجا که تعطیل کردن شناخت خداوند متعال از منظر عقل و شرع جایز نیست؛ پس بهترین راه برای کسب معرفت الهی، شناخت صفات الهی است.
به گزارش خبرگزاری مهر، متن زیر خلاصه ای از گفتار پنجم کتاب کلام نوین اسلامی اثر حجت الاسلام خسروپناه است که از نظر می گذرد.

صفات الهی

شناخت حضوری یا حصولی کنه ذات حق تعالی، برای انسان ممکن نیست و از آنجا که تعطیل کردن شناخت خداوند متعال از منظر عقل و شرع جایز نیست؛ پس بهترین راه برای کسب معرفت الهی، شناخت صفات الهی است، به شرطی که گرفتار تشبیه گرایی نشویم و خدای سبحان را به انسان تشبیه ننماییم. خداوند متعال در آیه ۱۸۰ سوره اعراف صفات و اسمای حسنی را برای خود ثابت کرده و مردم را به خواندن آن ها دعوت می کند؛
«ولله الاسماء الحسنی فادعوه بها و ذرو الذین یلحدون فی اسمائه».

چیستی صفات الهی

صفات الهی به لحاظ چیستی و دسته بندی دربردارنده ی مطالبی است که به شرح ذیل بیان می گردد:

اول) صفات الهی، عبارت است از مفاهیم کمالیه ای که عین ذات حق تعالی هستند و تنها تمایز مفهومی با یکدیگر و ذات دارند.

دوم ) متکلمان اسلامی، صفات الهی را به:

۱. ذاتی ؛ مانند علم و قدرت،
۲. و فعلی ؛ مانند خالقیت و رازقیت تقسیم کرده اند.

و در تقسیم بندی دیگری به دو دسته:

۱.صفات ثبوتیه یا جمالیه،مانند علم و قدرت.
۲. و صفات جلالیه یا سلبیه مانند جهل و عجز ،تقسیم کرده اند.

سوم) متکلمان اسلامی، دسته ای دیگر از صفات الهی مانند علو، وجه و ید را صفات خبریه نامیده اند: «صفات خبریه یعنی صفاتی که خداوند در آیات از آنها خبر داده است.»

نظریات راجع به صفات خبریه

۱. گروه مجسمه و مشبهه که صفات خبریه را با معانی و کیفیت انسانی به خداوند نسبت داده اند.

۲. اشاعره، این صفات را با معانی متبادر به ذهن و عرفی بر حق تعالی حمل می کنند اما برای فرار از تشبیه گرایی می گویند ان لله سبحانه و تعالی وجها و یدا بلا تشبیه و لا تکییف.

۳. گروه دیگری از اشاعره، ضمن انتساب این صفات به حق تعالی، معنای این صفات را به خداوند تفویض و واگذار نمودند؛ بدین معنا که انسان ها از درک معانی صفات خبریه عاجزند .

۴. معتزله نظریه تاویل را مطرح ساخته و صفات خبریه را به معانی خلاف معانی ظاهری حمل نمودند، برای نمونه کلمه “ید” را به معنای “نعمت و قدرت” به تاویل برده اند.

و اما نظر علمای (اصول فقه) شیعه این است که دلالت الفاظ بر معانی بر دو قسم اند:

اول) دلالت تصوریه ؛که عبارت است از انتقال ذهن انسان به معنای لفظ، به مجرد صدور لفظ از شخص تلفظ کننده است. در تحقق این دلالت، اراده متکلم شرط نیست.

دوم) دلالت تصدیقیه؛که بر مراد متکلم دلالت دارد که به مراد استعمالیه و مراد جدیه منشعب می شود.
استعمال یعنی به کار بردن لفظ در معنا ؛ حال اگر معنای لفظ، موضوع له لفظ باشد استعمال حقیقی است و اگر غیر موضوع له باشد استعمال مجازی است.

در هر استعمالی سه جزء لفظ، معنا و مراد وجود دارد. بنابراین حقیقت استعمال عبارت از ایجاد ارتباط بین لفظ و مراد متکلم است در حالیکه حقیقت وضع، عبارت از ایجاد ارتباط بین لفظ و معنا است.

بنابراین در مثال «ید» این کلمه با «دست و قدرت» ارتباط وضعی پیدا کرده است و لفظ ید مشترک لفظی بوده که دارای دو معنای حقیقی است و متکلم در مقام استعمال ممکن است یکی از دو معنا را اراده کند .پس برای کشف مراد متکلم، باید به نوع ترکیب و قرائن لفظی و عقلی دقت شود.

چهارم) صفات مشترک میان خالق تعالی و مخلوق:

برخی از متکلمان مسلمان صفات مشترکه میان خدا و انسان را مشترک لفظی دانسته اند.
علمای منطق اسلامی این نوع صفات را مشترک معنوی متواطی و مشکک تفسیر کرده اند.

مشترک معنوی متواطی عبارت است از مفهوم کلی که به یکسان بر مصداق هایش حمل می شود مانند: حمل انسان بر افرادش.

مشترک معنوی مشکک، عبارت است از مفهوم کلی که بر افرادش به صورت شدت و ضعف حمل می گردد؛ مانند: حمل مفهوم نور بر مصادیقش که صورت شدت و ضعف است. صفات علم و قدرت نیز می توانند مشترک معنوی مشکک باشند و با وجود معنای یکسان از شدت و ضعف مصداقی برخوردار باشند. علم الهی، نامحدود، واجب الوجود و عین ذات حق تعالی؛ و علم انسان، محدود و ممکن الوجود خواهد بود.

پنجم) اثبات صفات کمالیه

برای اثبات صفات کمالیه می توان از دو طریق استفاده کرد:

الف)از طریق اثبات واجب الوجود بودن حق تعالی

حق تعالی واجب الوجود بالذات است.
واجب الوجود بالذات، واجب الوجود من جمیع الجهات است.
پس حق تعالی باید دارای همه کمالات وجودیه باشد در غیر این صورت عدم بردار و ممکن الوجود است.

ب)کمالات ممکنات

مخلوقات الهی دارای صفات کمالی اند.
بر اساس اصل سنخیت علت و معلول، علت حقیقی صفات کمالیه معلول را به نحو کاملتر داراست.
پس خداوند به طور کاملتری دارای صفات کمالیه است.

ششم) نامحدود بودن صفات الهی

برهان:

خداوند وجود نامحدود دارد.( پس بی نیاز مطلق است)
صفات خداوند عین ذات نامحدود او است.
پس صفات خداوند، نامحدودند.

برچسب: صفات الهیصفات ثبوتیهصفات سلبیهمعرفت الهی
پست قبلی

مواجهه ایران با جنگ ارزی/ کمر دلار باید بشکند

پست بعدی

۵۰ اپلیکیشن برتر دنیا معرفی شدند

مطالبمرتبط

رستگاری
مذهبی

رستگاری در مه غیرت الهی

3 شهریور 1398
رمضان ماه ضیافت خدا
اجتماعی

ماه رمضان ماه مهمانی خدا گذشت

15 خرداد 1398
اخلاق و فضائل امام محمد باقر(ع)
مناسبتها

اخلاق و فضائل امام محمد باقر(ع)

22 بهمن 1400
دو نکته از سبک زندگی امام باقر (علیه السلام)
مذهبی

دو نکته از سبک زندگی امام باقر (علیه السلام)

7 شهریور 1396
شفا گرفتن دختر ده ساله میبدی در حرم علی بن موسی الرضا(ع)
اخبار روز

شفا گرفتن دختر ده ساله میبدی در حرم علی بن موسی الرضا(ع)

19 مرداد 1396
نگاهي به زندگي ريیس مذهب شیعه
مذهبی

نگاهي به زندگي ريیس مذهب شیعه

25 اردیبهشت 1401
چگونه فرزندان خود را به آموزه‌هاي ديني علاقه‌مند کنيم؟
مذهبی

چگونه فرزندان خود را به آموزه‌هاي ديني علاقه‌مند کنيم؟

25 اردیبهشت 1401
اعمال شب بیست وسوم ماه مبارک رمضان
اعمال مذهبی

اعمال شب بیست وسوم ماه مبارک رمضان

25 اردیبهشت 1401
پست بعدی
۵۰ اپلیکیشن برتر دنیا معرفی شدند

۵۰ اپلیکیشن برتر دنیا معرفی شدند

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

نوشته‌های تازه

  • اختتامیه سیزدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی یزد و شب میبد
  • برگزاری نمایشگاههای صنایع دستی حال مردم را خوب می کند
  • اجرای طرح پیشگیری از معلولیت‌های دوران سالمندی در میبد
  • 17 زورخانه در میبد بنا شده است
  • خدمت بی منت به مردم ویژگی امدادگران بی ادعا است
  • سیزدهمین نمایشگاه صنایع دستی و سومین نمایشگاه تخصصی زیلو، حصیر و دست‌بافته‌های سنتی
  • سیزدهمین نمایشگاه صنایع دستی در استان یزد دایر شد
  • حضور تیم والیبال آریا شاه جهان آباد در مسابقات جام رمضان
  • مراکز مشاوره کمک کننده به خانواده‌ها برای ایجاد یک جامعه سالم هستند
  • اجرای برنامه جمعه ، ایمان و ایمنی
  • گرامیداشت 100 سال تلاش صادقانه در مجتمع آموزشی سما
  • برگزاری دوره توان افزایی و مهارتی بانوان نجاتگر میبد
  • برپایی ایستگاه سلامت در آموزشکده فنی خواهران میبد
  • دومین المپیاد ورزشی محلات میبد
  • دومین المپیاد ورزشی محلات میبد آغاز شد
استاد شجریان

روایت تطهیردهنده پیکر استاد شجریان| وقتی «ربنا» پخش شد دستانم یخ شد!

14 آبان 1399
نمایش «گذشته التزامی»

گفت و گو با صادق نصیری کارگردان نمایش «گذشته التزامی»

18 دی 1398
احیای کاربافی میبد

تلاش 16 ساله کارآفرین میبدی برای احیای کاربافی

29 اسفند 1400
گفتگو با سید عماد الدین حسینی خوشنویس فوق ممتاز میبدی / با ورود به وادی هنر به قدرت شگفت انگیز آن دست می یابیم

گفتگو با سید عماد الدین حسینی خوشنویس فوق ممتاز میبدی / با ورود به وادی هنر به قدرت شگفت انگیز آن دست می یابیم

25 اردیبهشت 1401
گفتگو با نگار آقا علی طاری هنرمند عکاس

گفتگو با نگار آقا علی طاری هنرمند عکاس

2 خرداد 1400
کاربری‌هایی نوین از زیلو

ایجاد کاربری‌های نوینی از زیلو به دست هنرمند میبدی

13 خرداد 1399
فاطمه کریم فخری

فاطمه کریم فخری

22 آبان 1400
عذرا زارعی مربی پته دوزی

عذرا زارعی مربی پته دوزی

25 آبان 1400
کارگاه و آموزشگاه دستان هنرمند

کاربردهای زیبای گلیم از مجموعه آثار آموزشگاه و کارگاه دستان هنرمند

22 بهمن 1400
باکس‌های گل

عصمت راهپیما

22 آبان 1400
محصولات کاربافی

کارگاه خوش باف میبد

5 اردیبهشت 1401
بافتنی

سمانه زارعی

22 آبان 1400
  • در باره ما
  • ارتباط با ما
  • پیوندها
  • ارسال مطلب
  • گزارش‌های خبری
  • مصاحبه
  • تصاویر
  • فیلم
  • پذیرش آگهی

تمام حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری بام میبد است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • اصلی
  • اخبار روز
    • اجتماعی
    • فرهنگی
    • سیاسی
    • علمی
    • ورزشی
    • بانوان
    • حوادث
  • سلامت
    • بیماریها
    • دانستنی های سلامت
    • بهداشت کودکان
  • فرهنگ و هنر
    • تئاتر
    • سینما
    • تلویزیون
    • ادبیات
      • شعر
      • دلنوشته و نثر های ادبی
      • داستان
  • علم و تکنولوژی
    • اینترنت
    • موبایل
    • گیاهان
    • دانستنی ها
  • سبک زندگی
    • موفقیت
    • هنر در خانه
    • مشاغل
    • کارآفرینی
    • آرایش و زیبایی
    • آشپزی
    • انواع شیرینی
    • مد لباس
    • ورزش و تناسب اندام
  • گردشگری
  • شهروندان

تمام حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری بام میبد است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

فراموشی رمز عبور ؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

وارد شدن