دانستنی های سلامتسلامت

خوراکی‌‌‌های شادی آور

هر آنچه را می‌نوشیم و می‌خوریم بر خلق و خو، رفتار و حتی چهره ما تاثیر می‌گذارد. از این روست که در اسلام آداب خاصی برای آن در نظر گرفته شده است. اما گذشته از جنبه مذهبی علم امروزی می‌گوید خوردنی‌ها بر تولید هورمون هایی چون سروتونین، اندروفین، دوپامین و سایر هورمون‌‌‌های مرتبط با اعصاب تاثیر گذارند.

غذا خوردن خیلی از افراد را آرام می‌کند. بسیاری از پرخوری‌های عصبی هم نتیجه همین آرامش فردی است که بر اثر خوردن غذا به دست می‌آید. اما آیا تمام خوراکی‌ها به یک اندازه باعث شادی می‌شوند؟ شادی نتیجه آزاد شدن ماده‌ای به نام سروتونین در مغز است.

بعضی خوراکی‌ها به آزاد شدن سروتونین در مغز کمک بیشتری می‌کنند. با این خوراکی‌های شادی‌بخش آشنا شوید و با گنجاندن آن‌ها در برنامه غذایی خود، در 100 ساعت آینده شادابی بیشتر را تجربه کنید.

موز:  هم انرژی، هم شادی

موز منبعی غنی از پتاسیم و منیزیم است. این 2 ماده شل‌کننده طبیعی عضلات و آرامبخش هستند. علاوه بر این موز حاوی ماده‌ای به نام آمنیو اسید تریپتوفان است. این ماده که در مغز به HTP 5 تبدیل می‌شود باعث افزایش تولید سروتونین و ملاتونین می‌شود. این میوه انرژی زیادی هم در بدن تولید می‌کند.

ماهی: ضد افسردگی

ماهی منبع غنی از چربی‌های امگا 3 و حاوی ویتامین‌های گروه B به ویژه‌ 6B و 12B است. این ویتامین‌ها برای مقابله با استرس بسیار مفید هستند. ویتامین 12B یکی از مهم‌ترین مکمل‌ها برای ساخت سروتونین است و کمبود آن می‌تواند باعث افسردگی شود.

شکلات:  تلخ بهتر است

ماده شادی‌بخش شکلات در دانه کاکائو است. بنابراین برای اینکه جلوی چاقی را بگیرید بهتر است شکلات تلخ مصرف کنید. کاکائو سرشار از تریپوفان است. ماده‌ای که به تولید سروتونین منجر می‌شود. علاوه بر این شکلات از مقدار هورمون استرس کم کرده و آشفتگی‌های بیوشیمیایی مربوط به استرس را متعادل می‌کند، همین طور این خوراکی خوشمزه، سطح اندروفین یعنی هورمون شادی بخش مغز را افزایش می‌دهد و شما را شاد می‌کند.

ماست و شیر:  خواب‌آور طبیعی

اکثر مواد لبنی حاوی ماده‌ای به نام تیروسین است. این ماده میزان سروتونین را در مغز افزایش می‌دهد. شیر دارای تریپوفان است و سروتونین آزاد می‌کند و استرس را کاهش داده و فرد را آرام می‌کند. علاوه بر این شیر کلسیم زیادی دارد. ماده‌ای که خواب را زیاد می‌کند.

کلم بروکلی: شادی گیاهی

این ماده مخصوصا وقتی به پاستا، برنج یا سالاد افزوده می‌شود، تاثیر معجزه‌آسایی در ایجاد شادی دارد. کلم بروکلی سرشار از ویتامین‌های گروه B است که به کاهش ترس، اضطراب، نگرانی و استرس و حتی افسردگی کمک می‌کنند. فیبر موجود در این سبزی نیز برای مقابله با یبوست و سندرم روده تحریک‌پذیر مفید است. این سندرم بر اثر استرس بلندمدت به وجود می‌آید.

بادام:  خلق‌تان را تنظیم کنید

بادام سرشار از ویتامین B2، ویتامین E، منیزیم و روی است. ویتامین‌های B و منیزیم تاثیر بسزایی در تولید سروتونین دارند و به همین دلیل می‌توانند خلق انسان را تنظیم کنند و استرس را تسکین دهند. بادام می‌تواند با برخی از اثرات منفی استرس هم مقابله کند.

انواع پروتئین: داشتن احساس بهتر

شما می‌توانید از این نظر روی خوراکی‌‌‌های حاوی پروتئین حساب کنید، زیرا پروتئین‌ها حاوی آمینواسیدهای خاصی هستند که به بالا بردن سطح انرژی و هوشیاری، کمک می‌کند.
بنابراین می‌توانید با مصرف غذاهای سرشار از پروتئین مانند ماهی، گوشت قرمز، گوشت مرغ، حبوبات و شیر، احساس بهتری داشته باشید.

خوراکی‌‌‌های کربوهیدرات: درمان افسردگی

خوراکی هایی مانند نان گندم، برنج، حبوبات و میوه هایی چون موز، گلابی و سیب، سرشار از کربوهیدرات هایی هستند که عامل اصلی تولید هورمون‌‌‌های شادی آور در مغز به حساب می‌آیند. تحقیقات نشان می‌دهد که در رژیم غذایی افراد افسرده، میزان کربوهیدرات پایین است.

کافئین: مصرف بیش از اندازه مضر

مصرف یک یا دو فنجان چای یا قهوه در روز، مجاز و بی ضرر است.
اما باید به خاطر داشت که مصرف بیش از اندازه خوراکی‌‌‌های کافئین دار می‌تواند باعث سردرد، ضعف اعصاب، حساسیت و عصبانیت شود.

خوراکی‌‌‌های خوشمزه: شادی آور

خوردن خوراکی‌‌‌های خوشمزه، تولید مواد شیمیایی شادی آور را در مغز افزایش داده و دقیقا مانند مخدرهای شادی آور عمل می‌کند، با این تفاوت که اثر موقت و سوء آنها را ندارد.
پس هر آنچه را دوست دارید و طعم آن را می‌پسندید، بخورید اما به اندازه!

تخم مرغ: ضد عصبانیت و کج خلقی

در رژیم غذایی بسیاری از افراد، جای ویتامین ب – کمپلکس تحت عنوان«کولین» خالی است.کولین در واقع در غذاهایی با کلسترول بالا مانند زرده تخم مرغ و جگر به میزان زیادی وجود دارد.
فقدان این ماده در رژیم غذایی، باعث اختلال در حافظه و تمرکز و در نتیجه عصبانیت و کج خلقی می‌شود. بنابراین تخم مرغ و مخصوصا زرده آن را در رژیم غذایی خود بگنجائید.

اسید فولیک: رفع ناراحتی 

رابطه مستقیمی‌بین میزان اسید فولیک بدن و افسردگی و جود دارد. اگر احساس ناراحتی می‌کنید، یک لیوان آب پرتقال بگیرید و بنوشید. مرکبات واسفناج حاوی مقدار زیادی اسید فولیک هستند.

مواد حاوی سلنیوم: احساس شادی 

با مصرف روزانه غلات، ماهی و دانه‌‌‌های روغنی می‌توانید سطح این ماده معدنی را که رابطه مستقیمی‌با افسردگی، احساس غم و ناراحتی دارد، به میزان متعادل و مورد نیاز بدن بالا ببرید و بیش از پیش احساس شادی کنید.

مرکبات:  احساس آرامش 

ویتامین C موجود در مرکبات با کاهش مقدار هورمون‌‌‌های استرس زا در بدن، باعث می‌شود بهتر با استرس مبارزه کنید. اگر هر روز مرکبات بخورید، در شرایط دشوار و سخت احساس آرامش بیشتری خواهید داشت.

آجیل:  مفید برای سلامتی 

آجیل خوردن یک مشت آجیل شما را سیر و سرحال می‌کند، زیرا آجیل دارای «اندیس گلیسیمی» کمی‌است، یعنی با جلوگیری از افزایش ناگهانی قند خون، باعث نوسانات خلقی و بدحالی شما نمی‌شود.
شاید به نظر برسد آجیل به دلیل داشتن چربی بالا، خوراکی ناسالمی‌است، ولی برای سلامتی بدن بسیار مفید است.

سبزیجات سبز: کاهش  افسردگی 

تحقیقات نشان داده که اسید فولیک موجود در سبزیجات برگی شکل مثل کلم، کاهو، اسفناج، کرفس و … افسردگی را کاهش می‌دهد. حتی جریان خون را به سمت مغز بهبود می‌بخشد. اگر از این نوع سبزیجات خیلی کم بخورید، اسید فولیک کمی‌دریافت خواهید کرد، پس یا مقدار آن را  در جیره غذایی خود افزایش دهید یا هر روز یک مولتی ویتامین حاوی اسید فولیک بخورید.

گردآوری: نرگس فروزش فر


منبع:

مجله سیب سبز

مجله خانواده حفیظ

نوشته‌‌‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می‌کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه‌‌‌های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا