موبایل

با تلفن‌همراه به خواب نروید!

اگر شما هر شب با تلفن‌همراه خود به خواب می‌روید، بهتر است همین الان این عادت بد را متوقف کنید.

  تحقیقات نشان داده است که نور آبی صفحه نمایش تلفن‌همراه شما می‌تواند مغز شما را بیدار نگه داشته و بر کیفیت خواب شما تأثیر منفی بگذارد. تبلت‌ها و لپ‌تاپ هم همین نور را ساطع می‌کنند و مانند تلفن‌همراه تأثیر مخربی بر خواب شما می‌گذارند، اما بیشتر ما استفاده از تلفن‌همراه هنگام خواب را به دلیل ابعاد مناسب و کوچک آن ترجیح می‌دهیم. درضمن باید نگران اشعه‌هایی که از تلفن همراهتان منتشر می‌شود نیز باشید. هرچند که هنوز پاسخ قطعی به این پرسش که آیا همه یا برخی از دستگاه‌های دیجیتال مانند موبایل می‌توانند باعث ابتلا به سرطان یا دیگر بیماری‌ها شود، وجود ندارد اما برخی از یافته‌های پزشکی نشان می‌دهد که فاصله تلفن‌همراه تا محل خواب می‌تواند خطر ابتلا به بیماری یا سرطان‌های مربوطه را کاهش دهد. بسیاری از ما نیازی به همراه داشتن تلفن هنگام خواب نداریم، اما هستند افرادی که به دلایل گوناگون تلفن‌همراه خود را حتی هنگام خواب و برحسب عادت از خود جدا نمی‌کنند. در ابتدا به بیان دلایل برخی افراد برای جدا نشدن از تلفن‌همراه هنگام خواب می‌پردازیم و سپس کمک می‌کنیم که برای هریک بهترین راه‌حل را پیدا کنید.
دلیل اول: از تلفن‌همراه به‌عنوان زنگ هشدار استفاده می‌کنید
به احتمال بسیار زیاد شما هم مانند اغلب مردم ساعت زنگدار ندارید و برای بیدار شدن از زنگ هشدار گوشی استفاده می‌کنید. اگر این‌چنین است توصیه می‌کنیم راه‌حل زیر را امتحان کنید. ساده‌ترین راه این است که تلفن‌همراهتان را به دورترین نقطه نسبت به محل خواب منتقل کنید.این فاصله می‌تواند باعث شود که قبل از خواب از تلفن‌همراه خود استفاده نکنید و از آسیب‌های آن دور بمانید. همچنین این راهکار باعث می‌شود که برای قطع زنگ گوشی، تختخواب خود را ترک کنید که همین موجب می‌شود بیشتر از زمان مقرر شده نخوابید.
دلیل دوم: می‌خواهید همیشه در دسترس باشید
اصلی‌ترین دلیل که باعث می‌شود نتوانیم از تلفن‌همراه خود جدا شویم همین خواسته ما مبنی بر در دسترس بودن به‌طور دایم است. برای حل این مشکل می‌توانید همان‌طور که در بالا گفته شد گوشی را نسبت به خود در یک فاصله مناسب قرار دهید تا هم از شر آسیب‌های آن درامان بمانید و هم همیشه در دسترس باشید و پیام‌ها و تماس‌ها را پاسخ دهید. اما راه‌حل دیگر که به مراتب از راه‌حل بالا بهتر است استفاده از حالت «مزاحم نشوید» است که در تمام دستگاه‌های مجهز به ios، بیشتر گجت‌های اندرویدی و گوشی‌هایی که از ویندوزفون ۸٫۱ بهره می‌برند، وجود دارد. حالت «مزاحم نشوید» تمام نوتیفیکیشن‌ها و آلارم‌های گوشی شما را خاموش می‌کند و به شما اجازه می‌دهد که راحت و بی‌دغدغه بخوابید.
برای فعال‌سازی این حالت در دستگاه‌های مجهز به ios کافیست مسیر Settings > Do Not Disturb را طی کنید. در دستگاه‌های اندرویدی به بخش تنظیمات رفته و به دنبال حالت Blocking Mode یا Do Not Disturb بگردید. بیشتر گوشی‌های هوشمند به شما اجازه کنترل و محدود کردن نوتیفیکیشن‌ها را می‌دهند.
دلیل سوم: عادت دارید پیش از خواب موسیقی گوش کنید
برخی عادت دارند پیش از خواب به موسیقی گوش کنند یا کتاب‌های گویا مطالعه کنند. به‌هرحال ساده‌ترین راه این است که از هدفون استفاده کرده و گوشی را تا حد امکان از خود دور کنید. به لطف هدفون‌های بلوتوث شما می‌توانید تلفن‌همراه خود را درحالی‌که مشغول شنیدن موسیقی هستید تا چند ١٠ متر از خود دور کنید. هدفون‌های بلوتوثی متنوعی تاکنون تولید شده است که شما می‌توانید به تناسب سلیقه خود یکی از آنها را خریداری کنید. به تازگی هدفونی با نام SleepPhones تولید شده است که اگرچه قیمت بالایی دارد، اما برای کسانی که عادت دارند همراه با موسیقی به خواب بروند بسیار کارآمد است.
دلیل چهارم: هنگام چک کردن ایمیل و بازی با تلفن‌همراهتان به خواب می‌روید
ساده و ابتدایی‌ترین راه‌حل این است که کار با تلفن‌همراه را متوقف کنید و سپس وارد تختخواب شوید. بیدار ماندن تا دیروقت برای بازی، وبگردی یا ارسال ایمیل می‌تواند سلامت خواب شما را به شدت تهدید کند. محلی را برای تلفن‌همراه خود در نظر بگیرید و شارژر و سایر لوازم جانبی آن را در آن محل بگذارید. توجه داشته باشید که این محل باید تا حد امکان از محل خواب شما دور باشد. شما می‌توانید به جای تلفن‌همراه، کتاب‌های مورد علاقه خود را به بستر ببرید و پس از مدت کوتاهی مطالعه، خوابی آرام را تجربه کنید.

منبع:

اقتصاد آنلاین

شهروند

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا