آیت الله اعرافی در کنکره شعر توحیدی:
تاریخ: ۱۲:۲۵ :: ۱۳۹۷/۰۲/۱۴
به دست آمدن دست آوردهای والا و متعالی در سایه نگرش ناب توحیدی / این نشستها و جشنواره ها باید گفتمانی جدید پایه ریزی کند

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه اگر عمق نگرش توحیدی در جان و روح شاعر راه یابد ، دست آورد او بسیار والا خواهد بود ، اظهار امیدواری نمود این نشستها بتواند افق های جدید و نویی را به روی انسان معاصر باز کند.

بام میبد : به نفل از میبد آدینه ، آیت الله اعرافی در کنگره بین المللی شعر توحیدی که در دانشگاه آزاد میبد برگزار شد ، بیان کرد : در باب توحید نمی توان سخن گفت ، زیرا به هر سو نگاه کنیم ، حیرت افزا است.

وی افزود : وقتی ما به کمال ، جمال و وجود مطلق برسیم ، در آنجا آنقدر عظمت و شکوه است که متناقض نماها در آنجا جمع می شوند و این امر نه تنها در قران و ادبیات دینی اسلام بلکه در سایر ادیان نیز این ویژگی جمع متناقضات و اوصاف و ویژگی های ناب ، همخوان در وجود مطلق و کمال بینهایت نشان داده شده است.

رئیس جامعه المصطفی در ادامه بیان کرد : اینکه خدا هم ظاهر است هم باطن و هم پیدای پیدا و هم بسیار نهان است ، تنها در جمال وجود مطلق به اوج می رسد ، هستی وقتی بیکرانه شد و هیچ حد ، مرز، ترکیب و تهدیدی در او وجود نداشت ، این بیکران در آنجا در اوج اوج پیدای پیدا و در عین حال ناپیدای ناپیدا می شود و این تنها در ساحت آن وجود بی پایان شدنی است و جمع می شود.

وی اظهار داشت : در آمیختگی و جدایی ، پیدایی و پنهانی ، آغازی و انجامی ، دوری و نزدیکی ، بالایی و پایینی و اوصافی دیگر از این متناقضات ، متضادها و ناهمخوانها ، وقتی به آن دریای بیکران می رسد ، همه یک جا و در یک ظرف جمع می شود و این ظرف بزرگ و عظمت بی پایان ، همه چیز را در خود هضم میکند و هیچ چیز از آن جدایی پذیر نیست .

آیت الله اعرافی افزود : این وجود بی پایان در بعضی از تقسیمات هستی در یک طرف صادق است و در طرف دیگر به هیچ عنوان صدق نمی کند ، جهل و عجز و ترکیب و تجزیه بخشی از تقسیماتی است که هیچ کس در آنجا راه ندارد ، چون در یک طرف همه ، ناچیزی و عدم است .

وی گفت : در تقسیمات علم و جهل ، علم وجود و جهل عدم است ، همچنین در تقسیم قدرت و عجز ، قدرت وجود است و عجر ، عدم می باشد ، در این جا قطار صفات وجودی ، همه در اوج در وجود آن وجود بی پایان حمل می شود.

رئیس جامعه المصطفی تقسیمات دیگری چون اول و باطن ، ظاهر و باطن ، آغاز و انجام ، پیدا و پنهان ، نزدیک و دور و بالا و پایین را تقسیماتی خواند که چون در دو طرف تقسیم وجود و ارزشی نهفته است ، آن وجود بیکران در هر دو طرف این تقسیمها صدق می کند و آن تقسیم ها با هم می توانند آن کمال مطلق را نشان دهند.

وی خاطرنشان کرد : اگر در جان شاعر معاصر ما این ادبیات قرآنی و این عمق نگرش توحیدی سایه افکند و شعاعی از این ادبیات و گفتمان ناب توحیدی بر دل و جان ، ضمیر و روان شاعر جاری شود ، حتما دست آورد آن چیزی بالاتر از آن خواهد بود که ما امروز شاهد آن هستیم.

آیت الله اعرافی تصریح نمود : ما افتخار آن داریم که پیشگامان توحید در قرون و اعصار گذشته در زبان فارسی بودیم ، ما شاهد درخشش بی نظیر توحید در آثار شاعرانی چون سعدی ، حافظ ، عطار و دیگران هستیم که چون بررسی کنیم ، نکته های نابی را از توحید می بینیم.

وی تاکید نمود : این نشستها و جشنواره ها باید گفتمانی جدید پایه ریزی کند با توجه به حرکت جریانهای جدیدی که در تمدن جدید غرب وجود دارد که هم در حوزه معرفتی و هم در حوزه ارائه ادب و هنر دوری از خدا را ترویج می کند.

رئیس جامعه المصطفی وظیفه افزود : ما باید نزدیک سازی بشر به عالم قدس و غیب را تسهیل کنیم و این بالاترین وظیفه در پیشگاه خداست که در درجه اول لازم است به خدا معرفت پیدا کنیم و سپس محبت ، ادای حمد و سپاس به پیشگاه خدا ، عبادت و اطاعت است.

وی با اشاره به اینکه ، هنر می تواند در تحکیم حقوق الهی و نزدیک سازی بشر به آن دنیای پیچیده کمک کند ، افزود : این جشنواره و بین المللی شدن آن می تواند در جهان بازتاب بیافریند و موج ایجاد کند.

آیت الله اعرافی در ادامه افزود : همانطور که در ساحت آن کبریا اوصاف متناقص جمع می شود ، وقتی ما هم به ساحت او برویم ، در درون ما هم اوصاف متناقضی جمع می شود ، هم می توانیم آرامش در درون خود جمع کنیم که در عین حال در این تلاطمی است که لذت بخش است.

وی گفت : حیرت چیز خوبی نیست ، وقتی بی پایه معرفت باشد ، اما حیرت های ستودنی ارزشمند است ، بی هوشی و مستی امر مذمومی است ، اما وقتی در برابر شکوه الهی قرار بگیرد ، این بیهوشی می تواند موسی را به قله های بلند رسالت برساند و این بیخودی و دور شدن از خویش بزرگان را مست در پیشگاه الهی می کند.

رئیس جامعه المصطفی اظهار امیدواری نمود این حرکت تابنده و مستمر باشد و بتواند افق های نو و جدیدی را به روی انسان معاصر باز کند.

وی افزود : زیباترین حرکتی که می تواند ادب و هنر و شعر داشته باشد ، اهتمام به توحید است که می تواند یک صف استواری از امت را در جهان اسلام بلکه در موحدان عالم به وجود آورد و این وحدت حتی فرادینی و فرا مذهبی و صلح و آرامش بشری می تواند در شعاع تقویت اندیشه توحیدی پیدا شود و در عالم اسلام نیز یک صف توحیدی بسیار قوی به وجود آورد که به دنبال ان شائبه های دروغینی که در باب مکتب پر افتخار اهل بیت پدید آمده ، از میان بردارد.

گفتنی است ، سومین کنگره دو سالانه بین المللی شعر توحیدی در بخش های کودک و نوجوان و بزرگسال و سه زبان فارسی ، عربی و اردو برگزار شد..

شرکت کنندگان این مراسم ۲۱۹ نفر از جمهوری اسلامی ایران و بقیه شهروندان پاکستان ، افغانستان ، هندوستان ، لیبریا ، سوریه ، مالی ، جمهوری آذربایجان ، اندونزی ، روسیه ، ترکیه و کامرون بودند.

۹۲۷ اثر به بخش داوری راه یافت که از این تعداد ۸۶۸ اثر به زبان فارسی و بقیه غیر فارسی بود.

در بخش اختتامیه این مراسم نیز از کتاب اشعار کنگره توحیدی توسط آیت الله اعرافی و استاد مجاهدی رونمایی و همچنین از کتاب جدید استاد مجاهدی پژوهشگر و نویسنده مطرح کشوری نیز رونمایی شد.